AJOASENNON MERKITTÄVÄ VAIKUTUS TURVALLISUUTEEN

Ajoasennon merkittävä vaikutus turvallisuuteen

Aikoinaan satojen kilometrien ajomatka saattoi olla melkoinen haaste, joka vaati kunnollista valmistautumista ja jopa työkalujen tai varaosien mukaan ottamista. Nykyisin autovalmistajat ymmärtävät kuljettajan ja matkustajien tarpeet erinomaisesti, ja jokaista uutta mallia on paranneltu, jotta ajomatkat olisivat entistä turvallisempia.

Matkustamista helpottavista ratkaisuista ensimmäisenä tulevat helposti mieleen vakionopeudensäädin tai automaattiset kaukovalot, mutta nämä ovat vain esimerkkejä varusteista jotka lisäävät joko turvallisuutta tai mukavuutta, eivätkä valmistajat lakkaa hämmästyttämästä uusilla ratkaisuillaan.

Yksi esimerkki näitä uusia ratkaisuja sisältävästä autosta on uusi Mazda CX-60 PHEV, jossa on aivan uusia innovaatioita jotka saavat ihmettelemään miksei kukaan ole aiemmin tarjonnut ratkaisuja, jotka lisäävät turvallisuuden lisäksi samalla myös kuljettajan mukavuutta.

PIENILLÄ PARANNUKSILLA SUURI ERO

Uutta mallia luodessaan japanilaiset suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota kuljettajan ergonomiaan ja istuma-asentoon. Mazda CX-60 on isokokoinen ladattava hybridi, johon mahtuu helposti koko perhe ja kaikki matkalle tarvittavat tavarat, mutta se on myös samalla suunniteltu niin että näkyvyys on paras mahdollinen, sillä mukavuus ja turvallisuus ovat yhteydessä kuljettajan näkökentän laajuuteen.

CX 60 Homura Black Leather

Uuden CX-60 PHEV:n korkeampi kuljettajan istuin on suunniteltu niin, että kuljettaja näkee helpommin keulan ja pystyy näin ohjaamaan autoa varmemmin. Sisustuksen ergonomiaan on myös kiinnitetty huomiota. Ohjaamon ergonominen ja luonnollinen muotoilu on samaa konseptia kuin muissakin Mazdan malleissa, ja mahdollistaa kuljettajan täyden keskittymisen tiehen ja ympärillä olevaan liikenteeseen.

CX 60 Homura Black Leather
CX 60 Interior Design Intro

Turvallisen ajon asiantuntija ja kouluttaja, Artūras Pakėnas sanoo, että tällaiset valmistajan päätökset ovat erittäin tärkeitä. Hän toteaa että mukava istuin on sekä valmistajan että kuljettajan asia. Auton tulee olla ergonomisesti suunniteltu ja kuljettajan on pystyttävä helposti säätämään esimerkiksi istuimen, ohjauspyörän ja peilien asetuksia. Säätöjen tulee sijaita niin, että niitä on vaivaton käyttää. ”En pidä autoista, joissa on vaikka minkälaisia nappuloita ja vipuja joita kuljettaja ei edes kunnolla näe istuimeltaan, mutta niihin täytyy koskea saadakseen aktivoitua jonkin säädön. Kuljettajan huomio kääntyy heti pois liikenteestä, eikä tätä pitäisi koskaan tapahtua, sillä seuraukset voivat olla hyvin vakavat”, huomauttaa turvallisen ajon asiantuntija.

CX 60 Interior Design Intro

AUTO, JOKA MÄÄRITTÄÄ PARHAAN ASENNON ITSE

Oikean istuma-asennon tärkeydestä puhuessaan asiantuntija toteaa, että kuljettajan istuimen säätöjen tärkeyden ymmärtävät parhaiten rallikuskit, sillä heille hyvä asento on elämän ja kuoleman kysymys. ”Suurilta osin, oikea istuma-asento on juuri se asia, joka takaa turvallisen ajamisen, sillä hätätilanteessa huonossa asennossa istuva kuljettaja ei välttämättä pysty kunnolla painamaan jarrupoljinta, kääntämään ohjauspyörää kunnolla tai näe vaaraa huonosti säädetystä peilistä”, Pakėnas sanoo.

Uutta autoa suunnitellessaan, Mazdan insinöörit ottivat huomioon myös kuljettajan asennon merkityksen ajon aikana ja esittelivät innovatiivisen ratkaisun – auto itse määrittää parhaan mahdollisen istuma-asennon kuljettajalle. Uuden CX-60:n automaattinen kuljettajan personointijärjestelmä tunnistaa kameran avulla kuljettajan kasvot, ja henkilökohtaisiin tietoihin syötetyn pituuden perusteella arvioi tarkemmin kuljettajan vartalotyypin. Tämän jälkeen istuin, ohjauspyörä, peilit ja heijastusnäyttö säätyvät automaattisesti kuljettajan silmien sijainnin mukaan oikealle tasolle.

”Valitettavan usein näemme kuljettajien istuvan ohjauspyörän takana väärässä asennossa. En tiedä eikö heille ole kerrottu asiasta autokoulussa, vai jättävätkö he vain huomioimatta suositukset. Liian matalalla, liian korkealla, liian kaukana ohjauspyörästä ja polkimista, yhdellä kädellä ohjauspyörästä pitäen, käsi jatkuvasti vaihdenupilla. Kollegani kanssa nauramme, että jos kuljettajien vasen käsi sidottaisiin heidän vyötärölleen, he eivät edes pystyisi ohjaamaan autoa oikealla kädellä. Huono istuma-asento vaikuttaa kaventavasti näkökenttään ja lisää väsymystä lyhyelläkin matkalla”, toteaa Pakėnas kuljettajien tottumuksista.

Asiantuntija on myös pistänyt merkille asioita, joita kuljettajien keskuudessa välillä kuulee. ”Yksi typerimmistä neuvoista joita kuulen, kun kuljettaja luovuttaa autonsa toiselle, on: ”Älä muuta mitään säätöjä koska olen säätänyt kaiken itselleni sopivaksi, enkä halua tehdä säätöjä uudelleen”.

Mazdan uusi personointijärjestelmä tunnistaa jopa kuusi erilaista kuljettajaa. Kun henkilö istuu kuljettajan paikalle, järjestelmä tunnistaa hänen kasvonsa ja valitsee automaattisesti tallennetut yksittäiset toiminnot. Järjestelmä muistaa ja pystyy palauttamaan yli 250 erilaista asetusta, istuimen asennosta jopa ilmastoinnin ja äänentoiston asetuksiin. Kaiken lisäksi tämä järjestelmä auttaa myös pääsemään helpommin autoon ja sieltä pois – auton sammuttamisen jälkeen ohjauspyörä ja istuin siirtyvät poispäin toisistaan ja luovat lisätilaa kuljettajalle.

AUTON MELU EDESAUTTAA VÄSYMYSTÄ

Puhuessaan ajomukavuudesta ja tärkeimmistä kuljettajaa häiritsevistä tekijöistä, Pakėnas mainitsee melun, ja korostaa että auton hyvä äänieristys on tärkeää paitsi mukavuuden, mutta myös turvallisuuden kannalta, erityisesti pitkillä matkoilla.

CX 60 Homura Intro Image

”Kuten kaikki tiedämme, melu on ärsyttävää ja meluisalla autolla ajamisen on erittäin epämukavaa. Matkan jälkeen tuntee helposti väsymystä, päänsärkyä ja matkan aikana on vaikeaa keskittyä ajamiseen koska melu heikentää huomiokykyä. Ei ole turhaa että autonvalmistajat kiinnittävät suurta huomiota äänieristykseen. Tämä on merkki mukavasta autosta”, turvallisen ajon asiantuntija huomauttaa. Hänen sanojaan tukevat myös japanilaisen autovalmistajan toimet. Uudessa CX-60 -mallissa he eivät vain onnistuneet luomaan hyvää äänieristystä, vaan he menivät vielä askeleen pidemmälle – äänentoistojärjestelmässä on Master Sound Revive- kohinanvaimennustoiminto. Tämän tekniikan ansioista auton äänentoistojärjestelmä eliminoi kaikki ylimääräiset äänet jotka tulevat äänilähteestä.

CX 60 Homura Intro Image

Tilaa Mazdan uutiskirje

Tilaa Mazda uutiskirje ja pysyt ajan tasalla tuoreista uutisista.