Sähköauton latauksen ABC: Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää

Sähköauto on hankinta, joka voi tehdä sinut onnelliseksi joka päivä. Tärkeintä on tehdä läksynsä sähköauton oston jälkeen: ota selvää, miten sähköauton lataus toimii ja mikä on sähköauton lataus aika eli kuinka kauan akun lataaminen kestää, miten paljon sähköä auto kuluttaa ajon aikana, kuinka pitkälle sillä voi ajaa yhdellä latauksella ja muita vastaavia yksityiskohtia.

Sähköauton lataaminen on ehkä yksinkertaisin asia, eikä uuden auton hankkineen tarvitse olla siitä huolissaan kovin pitkään. Saatat miettiä, paljonko sähköauton lataus maksaa, mutta itse asiassa sähköautojen lataaminen Suomessa on melko yksinkertaista: julkisia latausasemia, joissa on ilmainen sähköauton lataus eli voit ladata akkuja maksamatta senttiäkään, on edelleen runsaasti.

 

Vielä yksinkertaisempaa on, jos sähköauto viettää yönsä omassa kodissasi – tällöin on kätevää käyttää valmistajan auton mukana toimittamaa latauskaapelia, jonka voi kytkeä suoraan pistorasiaan.

 

Sähköauton lataaminen omassa kodissa on kätevää myös siksi, että silloin ei ole väliä sillä, kuinka kauan akun lataaminen kestää. Mazdan luotettavat ja ympäristöystävälliset sähköautot latautuvat kotona yön yli yksinkertaisimmallakin pistorasialla, ja aamulla kuljettaja voi nousta autoon, jonka akku on täyteen ladattu. 

 

Jos pikalataus ja sähköauton lataamiseen kuluva aika ovat tärkeitä, kannattaa harkita investoimista seinälaturin asentamiseksi kotiin. Myös tällöin valmistajan auton mukana toimittamasta latauskaapelista on hyötyä, mutta aika, jonka aikana auton akut täyttyvät, on paljon lyhyempi kuin pelkän pistorasian avulla.

MAZDA MX 30 European Specification 3

AKUN LATAUS KOTONA

Lataamalla akut kotona olet todennäköisesti tyytyväinen myös matkakustannuksiin. Mazda MX-30 -sähköautolla pääsee 100 kilometrin matkan noin 5,3 eurolla lataamalla akut kotona (hinnat voivat vaihdella valitun sähköntoimittajan hinnaston mukaan).

Jos akkuja ei ole mahdollista ladata kotona, on käytettävä julkisia latausasemia. Osa niistä voi olla ilmaisia vuoden 2023 loppuun asti, osa on yksityisten palveluntarjoajien rakentamia, joten lataaminen näillä asemilla edellyttää maksua. Latauksen hinta vaihtelee vuorokauden ajasta, palveluntarjoajasta ja joskus jopa sähköauton valmistajasta riippuen. Sähköauton lataus työpaikalla on myös nykyään erittäin suosittua.

 

Sähköauton lataus hinta - Älä unohda tarkistaa kustannuksia

Toinen tärkeä kysymys on, kuinka paljon sähköauto kuluttaa sähköä. Uuden, kestävän ja ympäristöystävällisen ajoneuvon tulevien omistajien on syytä selvittää tämä, sillä sähkönkulutus ja akun koko määrittävät, kuinka usein latausasemilla on käytävä ja kuinka kauan siellä on vietettävä aikaa.

 

Sähköauton lataus aika määräytyy myös sen mukaan, millä teholla sen akkuja ladataan. Esimerkiksi pikalatausasemalla sähköauto latautuu yleensä 80 prosenttiin 30 minuutissa. Sen verran aikaa menee kahvin jonottamiseen ja välipalan ostamiseen sekä vessassa käymiseen latausaseman vieressä sijaitsevassa ravintolassa tai huoltoasemalla.

 

Jos lataat akun tavallisesta pistorasiasta, on normaalia, että prosessi kestää koko yön, noin 8 tuntia. Sähköauton lataus voimavirtapistokkeesta käy nopeammin ja jos akku esimerkiksi ladataan keskinopeilla latausasemilla, sinun on odotettava noin 4 tuntia.

 

Jotta ladatut energiavarastot eivät kuluisi liian nopeasti, kannattaa selvittää, kuinka paljon sähköauto kuluttaa sähköä ajon aikana. Riittää, että katsot valmistajan tietoja. Kaupunkimaasturi Mazda MX-30 kuluttaa keskimäärin 17,6 kWh 100 kilometrin ajoon.

 

Mitkä kulutukset ovat suuria ja mitkä pieniä? Jos huomaat, että sähköauto kuluttaa noin 12 kWh 100 kilometrin matkaan, se on erittäin taloudellinen. Tehokkaammat ja raskaammat sähköautot kuluttavat 30 kWh tai enemmänkin saman matkan kulkemiseen. Sähköautot, joita voidaan kutsua kultaisen keskitien autoiksi, ovat erityisen monipuolisia, ja niiden toimintasäde riittää helposti ajamaan kaupungissa useita päiviä.

2019 MX 30 EU LHD C54 Ext RQ Running Png (1)

MAZDA MX-30 ajoetäisyys

Esimerkiksi Mazda MX-30 -mallin toimintasäde on noin 200 km yhdellä latauksella. Tutkimukset ovat osoittaneet, että Euroopassa käyttäjät ajavat keskimäärin noin 48 kilometriä päivässä, mikä tarkoittaa, että Mazdan sähköauton akku pitäisi ladata neljän päivän välein. Jos haluat testata tämän sähköauton ominaisuuksia, voit ilmoittautua koeajolle.

Ilmastokin vaikuttaa

Jos esitteessä esitetyt luvut eivät vastaa sähköauton mittaristossa näkyviä lukuja, ei kannata hermostua ja huolestua. On muistettava, että elämme vaihtelevan ilmaston vyöhykkeellä, jossa lämpötila nousee kesäisin usein erittäin korkeaksi ja talvisin on kylmää.

 

Vaikka kylmyys ei ole mikään ikävä asia nykyaikaisille sähköautoille, se vaikuttaa silti akun kapasiteettiin. Siksi on täysin normaalia, että Suomessa sähköautolla kuljettava matka lyhenee talvella, ja kesällä voi ajaa pidemmälle. On syytä huomata, että auton ja sen akun jäähdyttäminen voi lisätä energiankulutusta kesällä.

 

Mikä on sinun ajotyylisi?

 

Lopuksi sähköauton energiankulutus riippuu myös siitä, miten sillä ajetaan. Asiantuntijat korostavat, että sähköautoa tulisi ajaa johdonmukaisesti, varovasti kiihdyttäen ja jarruttaen sekä liike-energiaa ja inertiaa hyödyntäen, sillä näin akku latautuu.

 

Tämä ei ole mikään puute, sillä muut tienkäyttäjät suhtautuvat hyvin myönteisesti sähköauton kuljettajiin, jotka pyrkivät toimimaan maltillisesti ja ajavat varovaisemmin.

Lisää Mazdan sähköautoista

LÄHETÄ MAZDA MX-30 HINNASTO JA ESITE KÄTEVÄSTI SÄHKÖPOSTIISI