Kevythybridi on mukavin hybridiauto

KEVYTHYBRIDI – MIKÄ SE ON JA ONKO SE OSTAMISEN ARVOINEN?

Erilaisten hybridiautojen tarjonta kasvaa jatkuvasti ja perinteisten polttomoottoreiden sähköinen avustaminen tapahtuu monella eri tavalla. Yksi näistä ratkaisuista kulkee nimellä kevythybridi. Mitkä ovat sen tärkeimmät ominaisuudet?

Hybridi ei välttämättä tarkoita täysin itsenäiseen työskentelyyn kykenevien polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmää. On monta tapaa yhdistää sähkön ja bensiinin tarjoamaa voimaa. Kevythybridi eli mieto sähköistys on täydellinen vaihtoehto niille, jotka haluavat pienemmän kulutuksen suorituskyvystä tinkimättä.

 

KEVYTHYBRIDI – MIKÄ EROAA MUISTA HYBRIDEISTÄ?

Automarkkinoilla on perustaltaan kolme erilaista hybridiratkaisua: täyshybridi (HEV), lataushybridi (PHEV), kevythybridi (MHEV). Ensimmäinen hybridityyppi, HEV, on klassinen kahden moottorin yhdistelmä, josta löytyvät itsenäinen sähkö- ja polttomoottori. Sähkömoottori tarjoaa pientä lisätehoa ja mahdollisuuden ajaa lyhyitä etäisyyksiä pelkästään sähkömoottorin turvin. Akustoa ladataan jarrutuksissa ja tarvittaessa polttomoottorilla. Lataushybrideissä, PHEV, on myös pistoke, mikä tarjoaa mahdollisuuden ladata täyshybridejä isomman akun myös ulkoisesti. Sähköinen toimintamatka on pidempi, mutta se harvoin yltää 100 kilometriin. Sähkömoottori voi myös avustaa polttomoottoria, eli voimanlähteet toimivat myös rinnakkain.

 

ARVOKASTA APUA MOOTTORILLE

Kaksi ensimmäistä hybridityyppiä poikkeavat toisistaan lähinnä akun kapasiteetin latausmahdollisuuksien suhteen. Niin kutsuttu kevythybridi on huomaamattomin ratkaisu bensiinimoottorin sähköiselle avustamiselle. Olennaisin ero muihin on se, että kevythybridi ei voi toimia itsenäisenä voimanlähteenään. Täyshybridin tapauksessa autosta löytyy voimalinjasta sähkömoottori, mutta kevythybridissä energiaa tuotetaan pienemmän generaattorin avulla, mikä tarjoaa tukeaan yksittäisille sähköjärjestelmille. Kevythybridi ei siis pysty liikkumaan pelkällä sähköllä.

Toinen tyypillinen piirre miedoille hybrideille on talteen kerätyn sähkön käyttö. Useimmin sitä käytetään kolmeen tarkoitukseen:

• auton käynnistämiseen,
• sähköisten järjestelmien käyttämiseen,
• avustamaan polttomoottorin suorituskykyä.

Energiaa kerätään talteen pääasiassa auton jarrutuksissa, joissa energia menisi muuten hukkaan. Generaattori ei mahdollista suuria energiamääriä, joten näissä ei ole ulkoista latausmahdollisuutta lataushybridien tavoin.

 

YKSINKERTAINEN KEINO LISÄTEHOLLE JA PIENEMMÄLLE KULUTUKSELLE

Kevyet hybridiratkaisut ovat huomattavasti edullisempia valmistaa kuin aiemmin mainitut voimalinjaan yhdistyvät ja sähköiseen ajoon kykenevät järjestelmät. On totta, että näistä ei löydy varsinaisesti sähkömoottoria, mutta generaattoriyksikkö yhdessä akun kanssa hoitaa monia tärkeitä tehtäviä; se toimii starttimoottorina, laturina ja myös polttomoottorin tukena. Kuljettaja saa tämän järjestelmän myötä muutamia kilowatteja lisää tehoa, mikä parantaa suorituskykyä.

Käytetyn polttoaineen näkökulmasta keskimääräinen kevythybridijärjestelmä vähentää kulutusta noin 5–10 % maantieajossa. Suurin hyöty kuitenkin saavutetaan kaupunkiajossa. Jatkuva pysähtely ja kiihdyttäminen vaikuttavat merkittävästi polttoaineen kulutukseen, jota hybridijärjestelmät voivat merkittävästi vähentää. Kiitos kuuluu sähköstä saatavalla avulle, jolla esimerkiksi käynnistetään auto aina start-stop-järjestelmän ollessa aktiivinen.

 

MITEN KEVYTHYBRIDI TOIMII MAZDASSA?

Mazda on käyttänyt kevythybriditekniikkaa bensiinikäyttöisissä Mazda3 ja Mazda CX-30 -malleissa. M Hybrid -järjestelmä löytyy SKYACTIV-X-moottoreista, jotka yhdistävät bensiini- ja dieselmoottoreiden parhaat ominaisuudet. Toisin kuin joidenkin muiden valmistajien toteutuksissa Mazdan generaattori ei korvaa perinteistä starttimoottoria, vaan on integroitu siihen. Lopputuloksena auton käynnistämiseen ja liikkeelle saamiseen tarvitaan vähemmän polttoainetta. Järjestelmä kerää talteen jarrutusenergiaa ja käyttää näin saatua energiaa sähköjärjestelmien käyttämiseen sekä polttomoottorin suorituskyvyn tukemiseen. Moottorin kuormitusta vähennetään ja näin se säilyttää parhaan suorituskykynsä pidempään. Jarrutuksissa kerätty energia varastoidaan 24 voltin akustoon.

Polttomoottorin ja M Hybrid -järjestelmän yhteistyö sopii Mazdan jokapäiväiseen tyyliin. Ennen kaikkea moottorin käynnistyminen on huomattavasti hienostuneempaa, mikä korostuu etenkin kaupunkiajossa. Toisaalta maantien puolella järjestelmä mahdollistaa sulavammat vaihteen vaihdot ja tarjoaa lisätehoa esimerkiksi ohitustilanteissa, joissa se on mukava yllätys.

Vaikka polttoaineen säästö ei ole erityisen suurta perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna, ero on huomattava kaupungissa ja etenkin Mazda3:n kaltaisissa kompakteissa kaupunkiautoissa. Kuljettajille, jotka eivät ole vielä kokeneet sähköistä avustusta autoissa, tämä on loistava tilaisuus valmistautua sähköisten ajoneuvojen yleistymiseen, mikä näyttää olevan autoteollisuuden tulevaisuuden suunta.

 

KEVYTHYBRIDI – ONKO SE VALITSEMISEN ARVOINEN

Kun huomio faktan, että M Hybrid -järjestelmän läsnäolo ei vaikuta auton hintaan, mutta se tuo mittavia hyötyjä, vaikuttaa vastaus kysymykseen yksiselitteiseltä. Sähköinen voima ei korvaa perinteistä polttomoottoria, mutta on merkittävä tuki sen toiminnalle. On hyvä muistaa, että jos polttomoottori on vastuussa myös sähköjärjestelmistä, polttoainetta kuluu enemmän. Kuten myös käynnistettäessä. Tässä tapauksessa hybridijärjestelmä ei pelkästään paranna suorituskykyä, vaan vähentää merkittävästi myös polttoaineen kulutusta.

Toisaalta mikään ei muutu kuljettajan näkökulmasta. Tässä tapauksessa ei ole tarvetta vaihdella voimanlähdettä sähkömoottorin ja polttomoottorin välillä, tai ladata autoa sähköpistokkeesta, koska energia otetaan talteen jarrutuksista. On hyvä huomioida, että järjestelmä vähentää pakokaasupäästöjä, minkä ansiosta Mazdan hybridiautot ovat ympäristöystävällisiä.

KAIKKI M HYBRID -TEKNOLOGIAA KÄYTTÄVÄT MAZDA-MALLIT